söndag, april 25, 2010

Vilken tid?

Hmm inte lätt att bestämma sig för vilken tid man ska satsa på maraton. Har jag förstått det rätt så har Düsseldorf marathon sk pacers som håller takten för 4.5h, 4h,3.5h och kanske några andra. Tyvärr ligger jag nog mittemellan två st. Fan...det e sjukt mycket lättare att ta rygg på någon annan!

Ok vilken tid ska jag satsa på? Det finns en drös sätt att ta reda på vilken form man är i inför maraton och därmed lista ut sin potentiella sluttid. En känd är Yasso 800s som nog kan vara bra men måste genomföras rätt strikt för att den ska ge en bra fingervisning. Det känns som att springa ett liknande lopp innan och därmed bedöma sin form är den "lättaste" och förmodligen ganska pålitlig. Som ni vet sprang jag en halvmara för några veckor sedan och fick 1:43:47. McMillan running calculator ger då en tid på 3:38:53. Oj! Det känns lite för snabbt.... realistiskt kanske är 3:45?

Då gäller det att hålla 5:20/km på loppet, att jämföra med 4:52 på HM. Testade på mitt sista "riktiga" pass innan loppet på söndag att hålla den takten och det kändes rätt bra (passet).
Ok så slutsatsen är:
<4:00 = yes
3:50 = nöjd
3:45 = väldigt nöjd!

Edit:
Glömde påpeka att jag sprang i shorts och linne. Våren har kommit till Düsseldorf med över 20 grader :). Så sjukt skönt att slippa hela j*vla vinterkittet...!

#Lauf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar