måndag, mars 29, 2010

Hur många och vilken plan?

Hur många ggr per vecka springer ni?
Jag försöker springa 3 pass/vecka men lyckas inte alltid. Att döma av statistiken nedan så blir det aldrig mer än så.
Jag vet att många följer marathonplaner som har betydligt fler pass varje vecka. Tex de kända på marathon.se har ofta 4 st, ibland 5 st per vecka. Varför kudar jag inte 4 pass då?
Jo:
  • Har svårt att hinna med
  • Springer jag mer än 2-3 så tycker jag det känns i knän etc på ett olustigt sett. Kan vara något jag bara fått för mig dock...
  • Vill ju även träna annat, ex styrketräning
Därför tror jag ganska mycket på "The Furman Institute of Running and Scientific Training (FIRST) marathon program". Läs mer. Principen är 3 pass/vecka men man kör hårdare varje gång i jmf med andra program. Tycker jag verkar vara en bra idé! Följer inte direkt denna planen men hämtar inspiration från den när jag väljer veckans pass.

Hur ofta kör ni och följer ni någon plan?

Keep kuding!

M

4 kommentarer:

  1. Ingen plan. Jag springer när jag har tid. Försöker få in tre pass träning i veckan i olika former. Ett långpass på helgen och en eller två intervall i veckan.
    Nu har jag köpt en cykel också så nu kommer den stjäla tid. Ska cykla vätternrundan i juni så jag måste ha några mil på hjul även om fokus ligger på köpenhamnsmaran i slutet av maj.

    Hur har du fixat din snygga statistik?

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. 3 ggr i veckan är just nu vad muskler och leder pallar med. Känner främst vrister, vader och knäna som jag är livrädd för att de ska börja bråka.

    Jag har ibland kört ngt extra pass men oftast med trista resultat - ovanligt trött, motivationen kass, osv.

    Just nu är målet att öka kvalitet tills halvmarorna är slut och i sommar blir målet att öka volymen - längre långpass, osv. Då kanske jag trycker in något mer pass, får se.

    SvaraRadera
  3. @Erik: ingen plan är osså en bra plan! Man behöver ju inte vara überseriös hehe.
    Cykling tror jag är jävligt bra crosstraining. En kollega här är cykelninja och han varvar mig typ på marathon :)

    @Mavvi: Lycka till med dina halvmaror! Ska nog springa en lördagen efter påsk som sista spurten inför maran. Ska bli "kul"!

    SvaraRadera
  4. Just det. Diagrammet kommer från open office. Data/veckorapport från min logg på Garmins hemsida. Kommer nog dränka er i fler snart!

    SvaraRadera