tisdag, mars 30, 2010

Köpte tävlingsskor!

Glömde mina skor när jag åkte till Göteborg. Ville inte missa mina pass. Tänkte, jag ska bara springa ett par pass. Jag har inga tävlingsskor, köper ett par och springer i dem... Aldrig haft ett par tävlingsskor innan.

Provade de där supersmå puma - men hälen kändes konstig i dem - hög och ostabil häl. Provade även asics gel ds trainer 8. Det blev ett par Asics DS Racer 8, kändes grymt bra. Det tråkiga är att de inte ser så tuffa ut som andra tävlingsskor. Föregående asics rejsår 7 osv ser mer ut som tävlingsskor. 8:an ser ut... som löpskor i stort... :-(



Det är helt klart annorlunda att springa i såna här, det blir inte mycket hälisättning. Det blir en hög stegfrekvens. Tapp-tapp-tapp. Stor skillnad jämfört med mina super-stabila Triax structure för överpronerare. Där känner man inte av underlaget alls. Annat är det här:

Vilken känsla! Men vaderna och fötterna är ömma efteråt, de är inte vana att arbeta så här mycket. Jag sa: "Wow, detta kommer bli kul." Försäljaren sa: "Och göra ont." Han hade ruskigt rätt. Idag var jag ute på mitt andra pass i dem, och det är tär rejält.

Men vilken känsla! Wow! Detta är löpning!

2 kommentarer:

  1. Sweet! Kul att höra om dina erfarenheter. Har osså tänkt på sådana men vågar inte riktigt prova det nu. Kanske ska bli sommarens projekt!

    Vilka hastighetet du håller...! Eller e bara jag jävligt långsam? Är du gammal friidrottare eller något? Nu har iochförsig jag bara "funnit" löpning på äldre dar så kan inte riktigt räkna med fantastiska prestationer hehe :)

    Hmm håller med om att de inte ser ut som racers, men asics brukar ju vara favoriten. Adidas racers ser dock jävligt sweeta o snabba ut men passform o känsla går före...jag vet...fan... ;)

    SvaraRadera
  2. Tackar för uppmuntrande kommentarer - det värmer. Jag är sjukt avis på dina distanspass - det dröjer ett tag innan jag springer 30!

    Föregående version, asics racer sju (VII) ser mkt coolare ut och är dessutom lättare.

    SvaraRadera